Tisdag - Ta vara på varje minut!

Jag har börja läsa en bok genom skolan. Den heter Ro utan åror och är skriven av Ulla-Carin Lindkvist. Hon var tv reporter på svt och fick sjukdomen ALS. Hon skriver om den sjukdomen, från det att hennes höger hand blir förlamad till hon blir helt sängliggande och måste ha hjälp med exakt allt. ALS är en sjukdom som bryter ner nervsignalerna från hjärnan till musklerna. Hon blir förlamad kroppsdel för kroppsdel och kroppen förtvinar. Det har visats en dokumentär om henne också för längesen. Jag såg att den fanns på youtube, så jag ska titta på den efter jag lästboken färdigt. Jag tycker den är värd att läsa iallfall. Vi fick den idag och jag har redan läst 80 sidor.

Den får mig verkligen att tänka efter. Som jag sa till Elisabeth idag, ens liv kan förändras närsomhelst, när man minst anar det. Därför ska man ta vara på varje minut. Man ska inte oroa sig över små saker utan bara njuta av livet, så länge man är frisk och mår bra! Man ska ta hand om varandra och inte slösa energi på att klanka ner på varandra utan istället hjälpa varandra, stötta varandra, uppmuntra varandra och finnas för varandra.




Läsvärd bok!

Kommentarer
Postat av: Mona

Jag har sett den där dokumentären. Gripande. Hemsk sjukdom.

2009-01-27 @ 17:30:53
Postat av: Tessan Ö

Tjing!!!

Jag har oxå hunnit läsa halva boken redan, som sagt mycket gripande och man skall verkligen ta till vara på varenda liten minut! Hade tänkt precis som du att se dokumentären på youtube sen...

Ne, back to the book!



2009-01-27 @ 17:44:45
Postat av: Anna

Ja,man ska verkligen ta vara på varje minut och ibland får man ångest får att man ibland tar vissa saker för givet, för att sen ett tag efter gör man samma sak igen. När ska man lära sig egentligen?!?!?

2009-01-27 @ 17:53:17
URL: http://anjoh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0