Lördag - Upprörd!

Jag har läst en artikel som har gjort mig så himla upprörd nu på morgonen så jag vill bara fara dit och slå på nån. Jag har läst om två ungar tjejer på ett behandlingshem som tog livet av sig. En 15 år och en 13 år. Tydligen har dom blivit misshandlat och våldtagen på det här hemmet(!). Socialstyrelsen har gjort undersökning på 365 behandlingshem för unga och 308 levde inte upp till kraven???? Vad fan är det för sätt???? Ska ví inte hjälpa ungdomar här i Sverige??? Jag blir så jävla förbannad.

Drogade och våldtog

Sofie var inskriven på Lövingstorp i Jönköping när hon kom i kontakt med en 42-åring som misstänks ha gett henne droger och våldtagit henne. Timmarna innan hon skulle vittna tog hon sitt liv i badrummet.

De två flickorna var långt ifrån ensamma om att fara illa på behandlingshem.

Socialstyrelsens nyligen offentliggjorda rapport visar på missförhållanden i majoriteten av HVB-hemmen - vårdboenden för samhällets mest utsatta barn och ungdomar.

Under ett år hade 15 barn blivit utsatta för sexövergrepp, 84 fall av fysisk eller psykisk misshandel rapporterades. 219 av de 363 hemmen som granskades hade brister.

Jag tycker det är så himla sjukt att det är såhär. Att det finns såna här sjuka människor i Sverige.... Det är tragiskt.




Idag hade jag tänkt att börja små pyssla lite här hemma och packa små saker som jag har i skåpen. Slänga det som behövs. Man ska börja i tid då slipper man stressa. Jonas ligger fortfarande och sover, men han får hjälpa till när han vaknat upp.

Alla gnäller på det här vädret, att det är mulet, men jag tycker att det är ganska mysigt. Visst är det härligt med sol, men när det är grått ute kan man vara inne och mysa

Nä nu ska jag gå!

Kommentarer
Postat av: Ullis

Håller med dig, det är helt galet att det tillåts gå till såhär. 308 av 365 behandlingshem som inte skötte sig, helt sjukt!

2009-05-09 @ 11:45:43
URL: http://ull.blogg.se/
Postat av: Carina

Ja, det är fruktansvärt. Man blir ledsen, och man skulle vilja ta hand om alla barn och ungdomar som far illa. Det är bra att det kommer upp, då kanske det blir bättre koll.

2009-05-09 @ 14:57:18
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: Ida

Läste det där i tidningen. Hemska saker alltså. Kan ju inte lita på att ungdomar får hjälp. Helst sjukt !

2009-05-10 @ 12:44:35
URL: http://idaaemilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0